Emmarcat en el primer aniversari de l’Egarenca, divendres dia 14 de juny va tenir lloc la taula rodona: La distribució ecològica a debat.

Aquest dia el local de l’Egarenca es va transformar de botiga a una seu de reflexió i debat on es van plantejar les inquietuds que tenim sobre els criteris que utilitzen els distribuïdors que subministren productes a la nostra botiga.

Com sabeu la nostra associació es basa en tres criteris principals de compra: ecològic, de proximitat i/o amb impacte social. La finalitat era esbrinar de primera mà si els nostres distribuïdors comparteixen els mateixos criteris que nosaltres, com seleccionen els productes o quines relacions estableixen amb els productors.

Van assistir al debat Rosa Guinot d’Alternativa 3 SCCL, Manel Cunill de l’Agrària del Vallès SCCL, David Bros com a distribuïdor autònom i Jordi Vilaró de Món Verd SCCL i com a moderador vam comptar amb Joan Pi, soci de l’Egarenca.

Rosa Guinot ens va explicar que Alternativa 3 va iniciar la seva activitat al 1992 i que des de l’inici fins a l’actualitat segueixen fidels als seus principis: qualitat del producte biològic, sostenibilitat i posant les persones al centre mitjançant la compra directa als productors i seguint criteris de comerç just.

Per la seva part Jordi Vilaró, en representació de Món Verd, cooperativa de distribució ecològica fundada al 1992 i pionera a l’estat en aquest tipus de distribució, va emfatitzar l’afany de la cooperativa en ser una eina de transformació social a través de la seva activitat i amb la qualitat del producte, l’origen biològic i un preu just com a principals pilars de la cooperativa.

Manel Cunill membre de l’Agrària del Vallès, cooperativa fundada al 1983 però amb unes arrels que es remunten als anys 30 del segle passat, ens va explicar que treballen amb productors del Vallès i que per tant aposten pel producte de proximitat. Encara que disposen de dues línies de negoci, la tradicional i el cultiu biològic, faciliten que els seus socis adoptin el conreu biològic. Una altra peculiaritat és que els preus els pacten directament amb els seus socis productors anualment. També destacar que disposen de tres botigues físiques on adquirir els seus productes.

En David Bros distribuïdor autònom va iniciar la seva activitat després de detectar que al Vallès Occidental hi havia demanda de productes provinents i/o produïts al Vallès Oriental. Així doncs és com treballa en David, posa en contacte productors del Vallès Oriental amb consumidors del Vallès Occidental. Els productes que més coneixem són els de la Cleda i els fruits secs de Can Galderic. Ens va remarcar que la majoria de preus els marca el productor.

Finalment es va arribar a unes conclusions que van tenir un ampli consens, la més important d’elles és que cal buscar la complicitat entre productors , distribuïdors i consumidors per tal d’aprofitar les sinergies i crear una xarxa de confiança que permeti al sector afrontar l’amenaça de la gran distribució amb garanties d’èxit. Una gran distribució que amenaça el teixit productiu agrícola i només té en compte la competitivitat del preu, traslladant als productors la pressió per a mantenir els seus marges i deixant de banda com a part fonamental del procés productiu els individus i els seus drets .

La vetllada va concloure amb un picapica de productes de la botiga i amb posades en comú tant de ponents com d’assistents al debat en un ambient distès i de germanor.